De dramatische oorlog in Oekraïne veroorzaakt in Europa een grote stroom oorlogsvluchtelingen.
Intussen zijn meer dan 5 miljoen Oekraïners de oorlogsgruwel in hun land ontvlucht en worden zij in Europa en zo ook in ons land opgevangen.

De oproep #plekvrij om mee crisishuisvesting te organiseren werd in Rumst warm beantwoord, zowel bij particulieren als door de gemeente zelf.

De gemeente stelt samen met Goed Wonen Rupelstreek momenteel reeds 11 bemeubelde woningen ter beschikking.  Nog 6 andere woningen worden binnen korte termijn klaargestoomd. Daarnaast zijn er een 12-tal gescreende plaatsen in privé-opvang waar Oekraïense gezinnen op de vlucht terecht kunnen.

De eerste gezinnen en personen, 45 personen waarvan 18 kinderen, zijn intussen ook aangekomen in Rumst. Vaak hebben deze (groot-)moeders en kinderen niet veel meer bij dan een koffer met wat kleding. Onze gemeente heeft intussen een duidelijk onthaaltraject uitgewerkt en ook vrijwilligers en tolken binnen onze gemeente zetten zich belangeloos in voor deze mensen.

Heb je zelf plaats in je huis vrij om Oekraïners op de vlucht op te vangen? Heb je tijd om hen te helpen in hun administratie, inrichting van hun woonst, wegwijs te maken in het leven hier in Rumst? Meld je aan bij een van onze mandatarissen of via de buurtzorglijn van de gemeente.

Financiële ondersteuning kan ook via het Belgische consortium voor noodhulpsituaties 12-12.  Rumst heeft voor de noodlijdenden in Oekraïne reeds 3000 € noodhulp vrijgegeven.