Op 11 maart 2022 opende het nieuwe gemeenschapscentrum ‘De GAM’ feestelijk de deuren in de voormalige kerk van Terhagen. We hielden een heus feestweekend met op vrijdag een feestelijke opening met een hapje, een drankje en een DJ-set. Op zaterdag konden kinderen komen genieten van de theatervoorstelling ‘Richarken’ en werd er een groot verjaardagsfeest georganiseerd voor alle kinderen die in maart hun verjaardag vieren. Om het feestweekend af te sluiten, mochten verschillende Rumstse cultuurverenigingen het beste van zichzelf geven tijdens het eerste cultuurcafé. Een mooie verwezenlijking waar onze schepenen Wendy, Geert en Raf mee hun schouders onder hebben gezet.

Het gemeenschapscentrum moest ook een naam krijgen en daarvoor hebben we de hulp van de inwoners van Rumst ingeschakeld. Zij konden voorstellen insturen waaruit de beste dan gekozen zou worden. Zo werd het gemeenschapscentrum uiteindelijk ‘De GAM’ genoemd. Deze naam verwijst naar de steenbakkerijen en het woord ‘gammen’ is het Noorse woord voor vreugde en plezier. Zo past. Maar de afkorting kan ook gezien worden als ‘Gemeenschapshuis voor Activiteiten en Meer’.

We hopen dat De GAM kan uitgroeien tot hét trefpunt voor ontmoeting, ontspanning, ontdekking en beleving voor jong en oud. Binnenin het gemeenschapscentrum is ook een polyvalente zaal ingericht met alle nodige infrastructuur om een hele waaier aan activiteiten te kunnen organiseren.

“Het gemeenschapscentrum is een belangrijke troef voor de verdere uitbouw van onze cultuurprogrammatie, zowel van onze verenigingen als van lokaal talent en gevestigde namen”, zegt Wendy Weckhuysen, schepen voor cultuur.