Bestuursakkoord 2019 - 2024

BESTUURSAKKOORD 2019 - 2024

Duurzaamheid & Ontwikkelingssamenwerking

• Duurzaamheidstoets als rode draad in gans het gemeentelijk beleid
  • Lokaal bestuur steunt kleine, eigen projecten uit onze gemeente
  • Burgemeestersconvenant > energiebesparende maatregelen overheidsgebouwen (bv. zonnepanelen, isolatie), doelgerichte subsidies
  • Openbare verlichting > LED
  • Elektrisch rijden aanmoedigen door voldoende oplaadpunten voor wagens te voorzien
  • Implementeren van boekenkasten in het straatbeeld teneinde de recyclage van oude boeken te stimuleren
  • Gemeentelijk wagenpark wordt maximaal mogelijk overgeschakeld op elektriciteit of CNG

Financiƫn

• Zuinig omgaan met belastinggeld -> Financiën op orde, zowel op lange als op korte termijn
  • Belastingkorting voor alleenstaanden
  • Garantie op status quo van APB en opc OV en daling voor zover de financiële ruimte dat toelaat
  • Aanduiden van (intergemeentelijke) subsidieambtenaar teneinde allerhande regionale en Europese subsidies te kunnen aantrekken
  • Tax shift naar milieu-gerelateerde belastingen: de vervuiler betaalt
  • Actualisatie van de gemeentelijke RR en BR voor zover zij de verenigingen niet viseren • Toekennen van budgethouderschap aan wijkcomités en burgerinitiatieven • Kwartaalrapportering naar het CBS + duidelijkere rapportering naar GR met aflijnbare indicatoren • Eerlijker maar eenvoudiger subsidiebeleid • Sociale correcties voor bepaalde, gemeentelijke belastingen en retributies (bv. afkoppeling gescheiden rioleringsstelsel) • Win-winsubsidies aan verenigingen (bv. bedeling drukwerk, opruimacties zwerfvuil, sneeuwvrij houden voetpaden, hulp met boodschappen i.s.m. sociaal huis)

Bibliotheek

• Hoofdbib
    • blijft permanent in St.-Jozef. Renovatie- en aanpassingswerken moeten daarmee rekening houden
    • Krijgt een multifunctionele invulling. Het moet een ontmoetingsruimte zijn. Integratie van bescheiden drank- en eetvoorzieningen
  • Filiaal Reet
    • blijft behouden

Patrimonium

• Site De Lijn: bewaren stationshuis als dorpszicht met mogelijks publieke invulling
  • Museum Rupelklei:
    • Primair spoor: bovenlokale uitstraling, o.a. Door nieuwbouw aan de Rupeldijk + combinatie loket Toerisme Rupelstreek)
    • Aandacht voor erfgoed
    • Poort naar achterliggend kleigebied/erfgoedroute
  • Kerk Terhagen:
    • Primair spoor: in te richten als nieuw gemeenschapscentrum (deadline onderzoek: medio 2020)
    • Secundair spoor: omvormen tot hotel
    • Onderzoek naar haalbaarheid (kosten/baten) behoud ganse kerk. Voorgevel met toren blijft onverkort geconserveerd
    • Ruimte voor de Klak
  • Sporthal Terhagen
    • Renovatie kleedkamers
    • Isolatie dak + LED-verlichting en zonnepanelen
    • Site uitbreiden met jeugdlokaal+turnzaal
    • Nieuwe sportvloer
  • Hof van Crequi
    • Verder inzetten op modernisering
  •  Schoolgebouwen
    • Multifunctionele invulling nastreven
    • Eikenlaar: uitbreiding i.h.k.v. de kleuterschool
    • Ter Doelhagen Rumst: renovatie
    • Ter Doelhagen Terhagen: integratie van BKO Terhagen op MLT en op LT naar site Molleveld
  • Klooster Reet: opmaak plannen om te integreren in het gemeentehuis
  • Uitleenmaterieel voor verenigingen wordt vernieuwd en aangepast aan de hedendaagse noden
  • Oud gemeentehuis Reet: onderzoek naar nieuwe gebruiksmogelijkheden van 1ste verdieping en zolder
  • Studie doorlichting gebouwen honoreren

Sociaal Beleid

• Behoefteonderzoek bij senioren laten uitvoeren om te komen tot een betere coördinatie van verschillende vormen van verzorging en dienstverlening
  • Meldingsmechanisme vereenzaming senioren
  • Heractivering steuntrekkers via gemeenschapsdienst
  • Standaardisatie bijkomende steun door ingebruikname ‘steunnorm’
  • Uitbouwen en uitwerken Huis van het Kind
    • Aanpakken kinderarmoede, i.h.b. door alleenstaande ouders te ondersteunen via een buddyproject)
  • Bilocatieregeling ondersteunen
  • Alleenstaandenreflex (bv. belastingkorting)
  • Inburgering bespoedigen (bv. diploma op NJ-receptie + stimuleren integratie via wijk- en buurtcomités)
  • Behoud rolkar
  • Dementievriendelijke gemeente

• BSO realiseren
    • via kleinere en/of gemengde projecten
    • Door een betere mix tussen de deelgemeenten
    • Via inbreidingsprojecten
  • Samenwerking sociaal verhuurkantoor grondig evalueren/optimaliseren
  • Groene beeldvorming in de straat
  • Levenslang wonen senioren: zoektocht naar nieuw evenwicht tussen verschillende woonvormen (Hof van Crequi <> thuiswonensubsidiëren <> co-housingprojecten voor senioren <> intergenerationele oplossingen)
  • Toewijzingsreglement herbekijken. Bijzondere aandacht voor specifieke zorgbehoeften en senioren (ev. Regl. per project)
  • Verhogen van krotbelasting teneinde verwaarlozing van panden tegen te gaan

Toerisme

• Aanlegsteiger voor pleziervaart aanleggen teneinde een lus met het veerpont Boom-Klein-Willebroek/halte Waterbus te kunnen voorzien
  • Aanleg slibway teneinde riviertoerisme te stimuleren
  • Vervolledigen trage wegennetwerk
  • Loket van Toerisme Rupelstreek wordt naar Rumst gehaald en ondergebracht in nieuw gebouw aan Rupeldijk, tezamen met het museum
  • Plattelands- en hoevetoerisme stimuleren
  • Toeristische kaart met parkeerplaatsen integreren in stratenplan

Economie

• Leegstaande winkelruimtes uitbouwen en ter beschikking stellen teneinde start-ups binnen de gemeente een duwtje in de rug te geven
  • Netwerkmomenten met ondernemers en zelfstandigen organiseren teneinde een brug te kunnen slaan met het gemeentebestuur
  • Werking van het ondernemersloket (subsidies, wetgeving, ..) optimaliseren
  • Stimuleren en samenwerken met lokale ondernemingen om bepaalde milieuvriendelijke initatieven te raeliseren Initiatieven (bv. Manden i.p.v. Plastic wegwerpzakjes voor fruit)
  • Maximale, gerichte communicatie naar de handelaars toe i.h.k.v. grote, openbare werken
  • Parkeerbeleid afstemmen op handelaars en buurtwinkels
  • I.s.m. de provincie een beleid uitwerken voor buurtverzorgende handel

Gezin

• De gemeente blijft inzetten op babyborrels maar herziet het concept.

• Politiezone Rupel
    • Herinvesteren in buurtpolitiewerking d.m.v. een reorganisatie van de wijkagentenwerking en het aantrekken van een gemeenschapswacht
    • Aanstellen van een inspecteur, belast met dierenwelzijn
    • Voldoende middelen voorzien voor de politie teneinde de operationele slagkracht – zeker m.b.t. de interventie – te verhogen
    • Onderzoek naar (de)fusie van PZ Rupel met het oog op een slagvaardigere politiewerking
    • Intrafamiliaal geweld is een probleem binnen de PZ Rupel en moet dan ook een beleidsprioriteit blijven in de toekomst
    • Drank- en drugsgebruik jongeren is een aandachtspunt van de interventieploeg. In het belang van de gezondheid en veiligheid van deze jongeren is een snelle en kordate aanpak wenselijk.
  • Verkeersveiligheid
    • Voldoende middelen voorzien om de geïnde boetes snel, correct en efficiënt te verwerken
    • Optrekken van boetes m.b.t. trajectcontroles
    • Onderzoek naar het installeren van camera’s in de dorpscentra die het snelheidsregime (zone 30) kunnen afdwingen
    • Uitbreiden van het ANPR-Cameraschild teneinde doorgaand verkeer, snelheidsovertreders en geseinde voertuigen te kunnen verbaliseren/onderscheppen
    • Maximaal benutten van de wettelijke mogelijkheden i.h.k.v. bestuurlijke handhaving
    • Uitbreiden én kwalitatief versterken van de BIN-netwerken teneinde de veiligheid van bepaalde wijken te verhogen
    • Mogelijkheid onderzoeken om bij het verlenen van een omgevingsvergunning de aanvrager proactief uit te nodigen om een diefstalpreventieadvies in te winnen.
    • De bouw van een tweede brandweerkazerne op grondgebied van onze gemeente ligt in het verschiet en verdient alle ondersteuning
    • Voor de post Rumst dient verder ingezet te worden op de aanwerving van voldoende vrijwilligers.
    • Aan de jeugdverenigingen kan een workshop brandveiligheid worden aangeboden, en kunnen jongeren geïnformeerd over de vrijwilligerswerking bij de brandweer.
    • Een noodplanambtenaar in het kader van een gemeentelijke samenwerking moet gegarandeerd blijven

Jeugd

• Initiatieven ondersteunen zodat de jeugd op een veilige manier fuiven kan organiseren
  • Uitbreiding aanbod openbare sport- en speelveldjes in de zomer
  • Samenwerking met pop-upinitiatieven tijdens de zomer teneinde een recreatief aanbod te bieden aan de niet-gebonden jeugd – i.h.b. tieners.
  • Verdere ondersteuning van jeugdverenigingen via gerichte subsidies
  • Verenigingen stimuleren een jeugdwerking te organiseren
  • Meer speelbossen voorzien in de ruimtelijke plannen
  • Speelmobiel wordt ingezet tijdens buurtfeesten en op speelstraten
  • Opstart speelpleinwerking

Communicatie

• Verder de weg inslaan van de digitalisering, o.m. met RFID om meldingen te automatiseren.
  • Fysieke verplaatsing naar gemeentehuis beperken door verdere digitalisering/ optimaliseren e-loket
  • De gemeente start met wijkbegrotingen.
  • Het structureel organiseren van wijkvergaderingen wordt vervangen door ad hoc vergaderingen zoals Terhagen in de Steigers
  • Gemeente tekent in op "HOPLR" (digitaal buurtnetwerk)
  • Werking adviesraden evalueren en bekijken hoe de werking kan worden versterkt. Adviesraden moeten hun rol kunnen blijven spelen. De gemeente verplicht zich er toe feedback te geven over niet-gevolgd advies.
  • Naar analogie met Niel werkt de gemeente een “RumstApp” uit• Jubilerende verenigingen krijgen een viering op maat (aanwezig op feest, (aparte) ontvangst op het gemeentehuis)
  • Bewonersvergaderingen bij grote werken teneinde maximaal te kunnen inspelen op minder-hindermaatregelen
  • Het gemeentebestuur engageert zich om élke vraag van een inwoner binnen een redelijke termijn passend te beantwoorden.

Personeel

• De gemeente maakt gebruik van de federale incentives ten einde de tweede pensioenpijler voor contractuelen te kunnen versterken
  • De gemeente creëert een kader voor telewerk
  • De gemeente optimaliseert de loketwerking teneinde de klantvriendelijkheid te verhogen
    • Ze onderzoekt daarbij de openingsuren
    • Ze zoekt naar oplossingen voor burgers die niet vertrouwd zijn met het e-loket
  • Het lokaal bestuur werkt aan een professionele begeleiding en opleiding en voorziet een aangename werkplek en werkklimaat.
  • De gemeente peilt regelmatig naar de tevredenheid over de dienstverlening bij de burgers

Stedenbouw

• Stedenbouwkundige verankering van historisch karakter van de dorpskernen
  • Ingediende bezwaarschriften worden beantwoord met een kennisgeving en uiterste datum van behandeling/loket waar men het antwoord kan bekomen teneinde de klantvriendelijkheid te verhogen
  • Voldoende buffercapaciteit voorzien bij de aanleg van grote, verharde oppervlakten teneinde wateroverlast te beperken
  • Gebruik van regenwaterputten stimuleren
  • Weloverwogen vergunningenbeleid met consequente procedure op het beteugelen van inbreuken en opvolging van de sancties
  • Inzetten op stedenbouwkundige verordeningen teneinde een duidelijker vergunningenbeleid te kunnen voeren

Ruimtelijke Ordening

• Instrument van het voorkooprecht in RUP’s optimaliseren teneinde oude en verloederde panden uit het straatbeeld te laten verdwijnen
  • Samenwerking met het Kempisch Landschap dient benut te worden, i.h.b.v. de ontwikkelingen in Terhagen
  • De gevolgen van de betonstop op gemeentelijke vlak afstemmen op het beleid van de Vlaamse Regering
  • Projecten
    • Molleveld: betaalbaar wonen, winkels, parking, onderwijs/BKO, “Hof van Crequi”
    • Kleiputten:
      • nabestemming o.b.v. inspraakproject
      • maximaal behoud van huidige functies.
      • Natuur+zachte recreatie en toegankelijk voor iedereen
      • Herstel oude verbinding Terhagen-Reet voor zwakke weggebruiker
    • Site De Lijn
      • Mix van meersgezinswoningen, parkeerplaatsen en openbaar groen
    • Kindvriendelijke, openbare ruimte met ontmoetingsplekjes voor jong én oud
    • Dorpskernvernieuwing
      • opwaarderen van centra Rumst en Terhagen
      • Creatie van meer parkeergelegenheden
      • Uitwerken van groene norm d.m.v. quota en richtlijnen

Milieu

• Verdere sanering van de verontreinigde sites en verder onderzoek naar bodem- en luchtverontreiniging in samenwerking met OVAM
  • Verstandig natuurbeheer – i.h.b. voor natuur in eigendom van de gemeente – in overleg met gebruikers, beheerders (natuurpunt, jagers, ...) en vrijwilligers.
  • Uitbreiding van gemeentelijk natuurpatrimonium met aandacht voor toegankelijkheid
  • Aanplanting van streekeigen groen wordt blijvend gestimuleerd
  • In samenwerking met RLRL waardevolle natuurverbindingen realiseren.
  • Er wordt een groenplan opgemaakt i.s.m. Agentschap N&B
  • De gemeente wil haar inwoners sensibiliseren over de schadelijke effecten van licht-, geluids- en luchthinder.
  • Door middel van GAS-ambtenaren en hogere boetes komen tot een strenger sanctioneringsbeleid teneinde sluikstorten beter aan te pakken
  • Inzet van vrijwilligers i.h.k.v. afvalbeheer honoreren:
    • Werking kringloopkrachten ondersteunen
    • Zwerfvuilopruimacties van verenigingen, scholen maar ook individuen faciliteren
  • Faciliteren van elektrische laadpalen voor fietsers en voertuigen teneinde ecologischer transport te promoten
  • Overlast beperkende maatregelen langs bestaande of nieuw aan te leggen hoofdwegen
    • Geluidswerende schermen langs E19 teneinde de geluidsoverlast voor de langswoners te reduceren
  • Principe van “de vervuiler betaalt”
    • Invoeren Diftar
    • Doelgerichte subsidies en preventie teneinde aandeel restfractie te beperken
    • Actievere betrokkenheid van Kringloopwinkel teneinde hergebruik van middelen te verhogen

Sport

• Sport voor allen: sportpromotionele activiteiten i.s.m. de clubs teneinde moeilijk bereikbare groepen (andersvaliden, senioren) te bereiken
  • Actieve ondersteuning van grootschalige evenementen zoals wandelingen, joggings, fietstochten en wielerwedstrijden
  • Subsidiëring van infrastructuurwerken
  • Ondersteuning van de voetbalclubs bij het beheer van hun terreinen (bv. Faciliteren van het aanleggen van kunstgrasveld)
  • Intergemeentelijk zwembad: de gemeente onderzoekt of er voldoende financiële draagkracht is en het complex aandacht heeft voor schoolzwemmen én recreatief zwemmen
  • Individuele ondersteuning: abonnementen zwemmen, vrijetijdscheque

Feestelijkheden

• 11-juliviering: blijft behouden maar concept 2016 in Rumst-centrum wordt de norm (drink voor de inwoners, optreden lokale muzikanten,....)
  • Jaarmarkt: driedaags concept en orgelpunt op zaterdag blijft behouden. Activiteiten worden wel aangepast zodat ook een jeugdiger publiek zijn gading vindt.
  • Kermissen en feestmarkten blijven bestaan maar vraag en aanbod moeten op elkaar afgestemd worden
  • Grote feesten: evaluatie van subsidiereglement 2015

Cultuur

• Initiatieven van inwoners en verenigingen (incl. muziekkapellen, wijk- en buurtverenigingen) ondersteunen
    • Behoefteonderzoek naar fair, laagdrempelig en transparant subsidiesysteem
    • Jubilerende verenigingen gepast en in overleg vieren• Streven naar een evenwichtige samenstelling van de cultuurraad
  • Organisatie van laagdrempelige kunst- en cultuurinitiatieven zoals voorstellingen en tentoonstellingen
  • Inzetten op intergemeentelijke samenwerking, o.m. met Toerisme Rupelstreek, teneinde het beleid te versterken en onze inwoners beter kennis te kunnen laten maken met ons aanbod
  • Ontmoeting en cultuur moeten logistiek mogelijk maken d.m.v. voldoende aanbod op vlak van materiaal en infrastructuur
  • Zomerwandelingen langs de meest opmerkelijke punten in onze gemeente
  • Ontmoetingsavonden op een waardevol erfgoed-plekje, i.s.m. de horeca
  • Aandacht voor integratie van erfgoed bij heraanleg straten en in het openbaar domein
  • Aanleg van databank met foto’s van te ontruimen graven
  • Opstart van een streekarchief i.s.m. de buurgemeenten
  • Immaterieel erfgoed: conservering van culinaire specialiteiten, dialecten, verhalen en gebruiken
  • Rupelklei
    • Infrastructuur > cf. dia Patrimonium
    • Juridische structuur vzw Rupelklei wordt geactualiseerd
    • Samenwerking met heemkundige kringen en Natuurpunt
    • Gemeente faciliteert beheer en gidsenwerking
    • Integratie van cultuur, toerisme en erfgoed

• Vrije keuze van het onderwijs is een basisprincipe
  • De school als multifunctioneel verlengstuk van het onderwijs: naschoolse activiteiten (cq. studiebegeleiding, recreatief aanbod, logopedie) worden aangeboden binnen de schoolgebouwen
  • Busvervoer wordt in kaart gebracht teneinde het te optimaliseren, rekening houdend met de woonplaats van de kinderen in Rumst
  • Introductie van een digitaal aanmeldingssysteem door de gemeente met voorrangsregeling: a) vrije schoolkeuze b) afstand tot de school
  • Nieuwe infrastructuur
    • Ter Doelhagen: grondige renovatie van de gebouwen
    • Eikenlaar: KLO verhuist naar site tussen wijk Hoogvelden en parking Processieweg
  • Projectwerk voor laatstejaars: social responsability (vrijwilligerswerk in RVT’s, ...)

Kinderopvang

• Infrastructuur
    • BKO Rumst naar Kerkstraat
    • BKO Terhagen: synergiën met infrastructuur kleuterschool Ter Doelhagen + anticiperen op demografische groei Molleveld
  • Exploitatie
    • Openingsuren van de kinderopvang worden geoptimaliseerd om beter aan te sluiten op de werksituatie van tweeverdieners
  • Uitbouw en promotie van het Huis van het Kind
  • Overleg met en facilitering van private initiatieven

Land- en Tuinbouw

• Bevorderen van de nevenfuncties in het agrarisch bedrijf (bv. B&B, landbouwtoerisme, educatieve projecten)
  • Faciliteren van maatregelen die tot schaalvergroting kunnen leiden
  • Behoud en waar mogelijk uitbreiding van open en groene (landbouw)ruimte
  • Vertuining van agrarisch gebied wordt in kaart gebracht om vervolgens na te gaan of de vertuining al-dan-niet opnieuw moet aansluiten met de wettelijke situatie dan wel regulariseerd moet worden
  • Ondersteuning van landbouwbedrijven die inzetten op duurzame technieken
  • Groenbedekkingsformule blijft gehandhaafd
  • Faciliteren van mogelijkheid om land- en tuinbouwers te laten verkopen via de korte keten (bv. plattelandsmarkt)
  • Inspraak
    • Via de landbouwraad
    • Via actieve aansporing om te participeren bij grootschalige projecten/dossiers

Mobiliteit

• Veilig, afgescheiden fietspaden, aansluitingen voorzien op fiets-o-strades, zone-30 in de dorpskernen, stimuleren woon-werkverkeer teneinde juiste balans te bekomen tussen vlotte verkeersdoorstroming en veiligheid voor de zwakke weggebruiker
  • Introductie 1-mijlstappen, schoolroutekaart en schoolstraten (bv. Vosberg) teneinde de veiligheid aan schoolomgevingen te verbeteren
  • Verdere uitbouw trage wegennetwerk met aangepast, comfortabel rijvlak teneinde verbindingsroutes voor zwakke weggebruiker en toerisme te verbeteren. Versnippering van landbouwgebied moet vermeden worden
  • Aanleg slibway teneinde recreatief – en woon-werkverkeer via het water te intensifiëren
  • Via vergunningenbeleid bedrijven aansporen om het goederentransport per schip op te drijven
  • Mobiliteitsknopen moeten aangepakt worden in samenspraak met buurgemeenten en Vlaamse overheid teneinde sluipverkeer uit de dorpscentra te weren
    • doortrekking Expresweg is beslist beleid : inzetten op minderhindermaatregelen voor omwonenden en ongelijkvloerse kruising voor fietsers
    • Intensieve dialoog aangaan met Vlaanderen over een betere verkeersafwikkeling Bussestraat x N1 + quick win: realisatie Industrieweg tussen Doelhaagstraat en rond punt Hollebeekstraat
  • Gedifferentieerd parkeerbeleid teneinde een goed evenwicht te vinden tussen de noden van de handelaars en de bewoners
    • Kortparkeren in de dorpscentra
    • Opportuniteiten valoriseren om parkeerdruk in bepaalde straten te vermijden
    • Vrachtwagenparkings buiten de dorpskernen
  • Derdebetalerssyssteem van De Lijn blijft behouden
  • Via de vervoersregio het busnetwerk uitbreiden en “missing links” wegwerken teneinde aansluitingen te realiseren met Terhagen, het ziekenhuis van Reet en Mechelen en Boom-station
  • Parkeren in Rumst blijft gratis

Openbare Werken

• Meer openbare vuilbakken. Onderzoeken hoe we ze intelligent kunnen maken ten einde de lediging ervan te optimaliseren
  • De gemeente reserveert voldoende mankracht en investeert – waar nodig – in extra middelen ten einde een verzorgd, openbaar domein na te laten
    • Straatmeubilair vernieuwen en tijdig reinigen
    • Reinigen van straatgoten en –kolken: aandacht voor parkeerverbod, frequentie en rol/verantwoordelijkheid van de bedrijven
    • Onkruidvrij houden van groenaanplantingen
    • Zomerbebloeming in de dorpscentra (voorjaar) en accentbebloeming in het najaar
    • Samen met de inwoners streven naar een echte bloemengemeente
    • Bladruiming in de herfst
    • Kleine ongemakken worden verholpen via een flexibel, inzetbare interventieploeg
    • Reinigen van grachten en beken op frequentie basis
    • Opwaardering van de gemeentelijke parken
  • Extra aandacht voor vergroening, berijdbare wandelpaden en verzorgde, historische grafmonumenten teneinde de begraafplaatsen een geborgen en rustiek karakter te geven
  • Bij de vervanging van de openbare verlichting wordt gekozen voor LED-lampen
  • Zebrapaden worden maximaal gefaciliteerd voor rol- en kinderwagens. Ook voor fietspaden worden comfortabele fietsoversteken voorzien.
  • Aanleg van bufferbekkens/retentiemogelijkheden en meer, open grachten teneinde de wateroverlast tegen te gaan. Knelpunten worden weggewerkt (bv. Matexiwijk)
  • Totaalrenovatie van straten gebeurt in overleg met de Vlaamse overheid en de water- en rioolbeheerder teneinde de hinder voor de omwonenden tot een minimum te kunnen beperken
  • Het gemeentebestuur geeft prioriteit aan de heraanleg van straten waar de verkeersveiligheid- en/of waterproblematiek het grootst zijn:
    • Rumst-Centrum (Kerkstraat-Markt-Peperstraat-Haardorst-Statiestraat-Molenbergstraat-Hollebeekstraat-Kazernestraat-Visserstraat-Veerstraat)
    • Kerremansstraat
    • Petrus Van der Taelenstraat
    • Varenstraat-Hovenierstraat
    • Kerkplein Terhagen
    • Doelhaagstraat-Ekkersgatstraat
    • Kapelstraat (fase 2)
    • Steenbakkerijstraat
    • Rotonde Nieuwstraat-Schransstraat-Crequilei