De komende jaren zal er heel wat veranderen in de kleiputten. De provincie wil twee historische storten sanneren. Wij spraken erover met Terhagenaar Sven Cools.

Voor de sanering zal een groot deel van de putten opgevuld worden. Is dat geen ingrijpende maatregel? Dit is inderdaad heel ingrijpend. Ik begrijp dat de storten moeten gesanneerd worden. Het gaat over een historisch asbeststort en een huisvuilstort van de stad Antwerpen. Het inkapselen en afdekken van deze storten is noodzakelijk.

Toch schrok ik even over de impact op de natuur en de enorme boomkap die hiermee gepaard gaat. De provincie en de betrokken partners willen een participatief traject opzetten zodat iedereen mee kan nadenken over de toekomstige invulling.

Het is zeker een goed initiatief dat inwoners betrokken worden om mee na te denken over de toekomstige invulling. Vandaag wordt het gebied gebruikt door heel wat wandelaars en fietsers. Zij moeten hun mening kunnen geven over de uiteindelijke invulling. Er is tevens een visclub in de putten, ook daar moet een oplossing voor gezocht worden. Daarnaast is het voor mij belangrijk dat het bosgebied dat hiervoor dient gekapt te worden, minstens gecompenseerd wordt.

De gronden voor de aanvulling zullen aangevoerd worden per schip. Er zal een nieuwe aanlegsteiger worden aangelegd ter hoogte van de Polder. De gronden over de weg aanvoeren, zou een gigantische belasting betekenen van het lokaal wegennet. Al deze vrachtwagen zouden voor heel wat hinder zorgen voor onze inwoners. Dat men nu heeft gekozen om alles aan te voeren over het water, is zeker een goede zaak. Het zou leuk zijn indien de aanlegsteiger na de werken kan blijven liggen voor pleziervaartuigen of zelfs voor de waterbus. Zo zouden de inwoners van Terhagen, Reet en Rumst op een vlotte manier in Antwerpen geraken.